Van der Graaf kan förse din trummotor med olika typer av beläggning. Den effekt som trummotorn producerar måste överföras till bandet och beläggning används för att ge mer friktion mellan trummotorn och transportbandet.
Det är skillnad mellan kall- och varmvulkaniserad beläggning. Kallvulkanisering betyder att beläggningen är limmad på trummotorn, oftast i form av ark, och fogarna har ”svetsats” ihop. Varmvulkanisering är en process där manteln lindas med tunna gummilager. Manteln med gummit värms sedan i en autoklav där lagren smälts samman till en homogen yta.
Det går att skära spår (V- eller rombformade) i beläggningen.
Några vanliga beläggningar i vårt standardprogram:
ETR
Kallvulkaniserat svart gummi med rombmönster, 70° shore, finns i 6, 8 och 10 mm tjocklek. 8 mm även i vitt (livsmedelskvalitet).
Laminap
Kallvulkaniserad Nonex PVC med ”vårtprofil”, 55° shore, 3 mm tjock. Finns endast i vitt (livsmedelskvalitet).
Lamismooth
Kallvulkaniserad Nonex PVC slät, 55° shore, 2 mm tjock. Finns endast i vitt (livsmedelskvalitet).
Lamirib
Kallvulkaniserad Nonex PVC spårprofil, 55° shore, 4–5 mm tjock. Finns endast i vitt (livsmedelskvalitet).
NA 55
Kallvulkaniserad Nonex PVC slät eller spårprofil, 55° shore, finns med 6 och 8 mm tjocklek. Beständig mot olja och fett. Finns endast i vitt (livsmedelskvalitet).
Varmvulkaniserad beläggning
Finns i valfri önskad tjocklek och profil. Standardhårdhet är ungefär 65° shore. Andra hårdheter kan fås på begäran. Finns i svart eller vitt (livsmedelskvalitet).
Behöver du en beläggning som inte nämns på den här webbplatsen? Kontakta oss, så försöker vi hitta en lösning.